Adfinco vast aanspreekpunt binnen een roerige financiele sector

Wessels Grootverbruik BV

Bankieren is veranderd. Ging je vroeger als ondernemer naar je vaste contactpersoon bij de bank, met wie je het wel en wee van je onderneming besprak, tegenwoordig hebben veel ondernemers meerdere bancaire relaties en ontbreekt de vertrouwde en vaste contactpersoon bij de bank. Ook de heer Wessels, directeur/eigenaar van Wessels Grootverbruik BV, mist een vast aanspreekpunt bij banken.

Wessels Grootverbruik BV is een totaalleverancier van groente en fruit en is gespecialiseerd in het panklaar leveren van vers gesneden aardappelen, groenten en fruit voor de grootverbruiker. Het bedrijf is in 1910 opgericht als groentegrossierderij en heeft sindsdien een vaste klantenkring opgebouwd, waaronder ziekenhuizen, horecabedrijven, zorginstellingen, maaltijdfabrikanten, cateraars, wederverkopers en totaalleveranciers.
Pim Wessels is de vierde generatie van het familiebedrijf en heeft samen met medefirmant Enno Reijnen de groothandelsactiviteiten verder uitgebreid. Omdat de locatie te klein werd voor de bestaande en toekomstige bedrijfsactiviteiten, ontstond de wens aan een grotere locatie. Direct bij het maken van de nieuwe plannen heeft Pim Wessels Hans de Nijs van Adfinco ingeschakeld om hem te adviseren bij de realisering van de nieuwe huisvestingplannen.
Pim Wessels vertelt: “Ik heb Hans de Nijs leren kennen toen hij nog voor de bank werkzaam was en sindsdien hebben wij altijd contact gehouden. Wanneer wij te maken hebben met financiële vraagstukken, schakelen wij Hans de Nijs altijd in. Hij is een bankman en een ondernemer. Hij weet precies wat een bank vraagt en hoe een bank naar een onderneming kijkt, maar hij kent ook het commerciële gevoel van het ondernemer zijn”.

Door Adfinco vroegtijdig in het traject te betrekken was voor de ondernemers gelijk de financiële ruimte bekend. Dat voorkomt dat zij heel veel tijd en energie investeren in plannen, die later niet financierbaar blijken.
Hans de Nijs kijkt met een snelle en heldere blik naar onze vraagstukken en geeft daarbij een goed doordacht advies”, aldus Pim Wessels.

Bovendien mist hij bij de banken een vast aanspreekpunt: “Vroeger hadden wij een vaste accountmanager, maar tegenwoordig zitten wij steeds met andere mensen aan tafel, die ons verhaal opschrijven en dat vervolgens bij een hoger geplaatst iemand neerlegt ter beoordeling. Iemand die ons niet kent en niet met ons heeft gesproken, maar wel moet beslissen. Kortom, wij komen niet met de juiste mensen aan tafel en dat lukt Hans de Nijs wel! Bovendien kent hij ons bedrijf en onze achtergrond en weet hij ons verhaal op de juiste manier aan de bank over te brengen. Dit werkt voor ons veel sneller en eenvoudiger”.

Hans de Nijs: “Banken zijn sinds de kredietcrisis in 2008 een stuk kritischer geworden bij hun kredietbeoordeling.

Om toch de gewenste financiering te krijgen is een gedegen voorbereiding een absolute noodzaak. Doordat wij vroeg bij dit
herhuisvestingvraagstuk betrokken zijn, hebben wij ook steeds de haalbaarheid kunnen toetsen. Toen de tijd rijp was om de voorstellen aan de bank voor te leggen, lag er prima financieringsaanvraag.”
“Maar”, besluit Pim Wessels, “Hans de Nijs kijkt verder dan de kredietaanvraag. Hij kijkt ook naar de bijkomende juridische en fiscale aspecten en dankzij zijn uitstekende netwerk weet hij voor ons altijd de juiste specialisten te vinden voor ieder aspect.”

Wessels Grootverbruik BV heeft inmiddels intrek genomen in haar nieuwe bedrijfspand in Heteren en Adfinco blijft ook in de toekomst het vaste aanspreekpunt voor bancaire zaken.

Download deze case als PDF-bestand

 

Terug naar het Cases overzicht